Sabiia Seb
PortuguêsEspañolEnglish
Embrapa
        Busca avançada

Botão Atualizar


Botão Atualizar

Ordenar por: RelevânciaAutorTítuloAnoImprime registros no formato resumido
Registros recuperados: 110
Primeira ... 123456 ... Última
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
A complexa tarefa de educar a distância: uma reflexão sobre o processo educacional baseado na Web. Repositório Alice
ROMANI, L. A. S.; ROCHA, H. V. da.
Novas tecnologias de comunicação tornam-se a cada dia um meio mais rápido de acesso à informação, alterando vários segmentos da sociedade. Com isso, a Internet provocou um grande impacto em diversos setores, especialmente na educação com a promessa de construção de ambientes educacionais inovadores. No entanto, experiências de cursos a distância via rede têm apresentado resultados abaixo das expectativas com inúmeras situações frustrantes para professores e alunos. Neste artigo, discutimos o enfoque educacional e o futuro dos ambientes de educação a distancia baseados na Web, a partir dos resultados de uma pesquisa feita com professores e alunos de instituições brasileiras.
Tipo: Artigo em periódico indexado (ALICE) Palavras-chave: Educação baseada na Web; Educação a distancia; Educação centrada no aprendiz; Reflexão sobre o processo educacional na Internet; Distance learning; Distance education; Learning.
Ano: 2001 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/alice/handle/doc/7949
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
A guide to creating self-learning materials. International Rice Research Institute
Minnick, D.R..
219 p. : ill.
Tipo: Book Palavras-chave: Learning; Teaching.
Ano: 1989 URL: http://hdl.handle.net/123456789/1019
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
A INOVAÇÃO, A COOPERAÇÃO E O APRENDIZADO NO ARRANJO PRODUTIVO LOCAL DO AGRONEGÓCIO LEITE NO MUNICÍPIO DE JARU AgEcon
Riva, Fabiana Rodrigues; Costa, Patricia Ferreira; Cordeiro, Higor.
As informações se restringem cada vez mais em poder de menos pessoas ocasionando uma disparidade na utilização das praticas administrativas. O setor agrícola constantemente tem sofrido com esta situação, pois os micros e pequenos empresários dificilmente conseguem acompanhar tais mudanças e o nível de competitividade destes diminui ocasionando baixa produtividade e perdas na qualidade dos produtos, prejudicando os processos de aprendizagem, cooperação e inovação e consequentemente o desenvolvimento deste APL. Buscando identificar como ocorrem esses processos e conhecer sua importância para os atores de um arranjo foi realizado um levantamento de suas interações nos diversos segmentos do arranjo produtivo local do agronegócio leite no município de Jaru em...
Tipo: Conference Paper or Presentation Palavras-chave: Agronegócio; Leite; Inovação; Cooperação; Aprendizado; Agribusiness; Leite; Innovation; Cooperation; Learning; Farm Management.
Ano: 2008 URL: http://purl.umn.edu/103104
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
A link between the hippocampal and the striatal memory systems of the brain Anais da ABC (AABC)
Rossato,Janine I.; Zinn,Carolina G.; Furini,Cristiane; Bevilaqua,Lia R.M.; Medina,Jorge H.; Cammarota,Martín; Izquierdo,Iván.
Two major memory systems have been recognized over the years (Squire 1987): the declarative memory system, which is under the control of the hippocampus and related temporal lobe structures, and the procedural or habit memory system, which is under the control of the striatum and its connections. Most if not all learning tasks studied in animals, however, involve either the performance or the suppression of movement; this, if learned well, may be viewed as having become a habit. It is agreed that memory rules change from their first association to those that take place when the task is mastered. Does this change of rules involve a switch from one memory system to another? Here we will comment on: 1) reversal learning in the Morris water maze (MWM), in...
Tipo: Info:eu-repo/semantics/article Palavras-chave: Hippocampus; Striatum; Declarative memory; Procedural memory; Habits; Learning.
Ano: 2006 URL: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0001-37652006000300011
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Adaptation or Manipulation? Unpacking Climate Change Response Strategies Ecology and Society
Thomsen, Dana C; Sustainability Research Centre, University of the Sunshine Coast; dthomsen@usc.edu.au; Smith, Timothy F; Sustainability Research Centre, University of the Sunshine Coast; tim.smith@usc.edu.au; Keys, Noni; Sustainability Research Centre, University of the Sunshine Coast; nkeys@usc.edu.au.
Adaptation is a key feature of sustainable social–ecological systems. As societies traverse various temporal and spatial scales, they are exposed to differing contexts and precursors for adaptation. A cursory view of the response to these differing contexts and precursors suggests the particular ability of persistent societies to adapt to changing circumstances. Yet a closer examination into the meaning of adaptation and its relationship to concepts of resilience, vulnerability, and sustainability illustrates that, in many cases, societies actually manipulate their social–ecological contexts rather than adapt to them. It could be argued that manipulative behaviors are a subset of a broader suite of adaptive behaviors; however, this...
Tipo: Peer-Reviewed Insight Palavras-chave: Adaptation; Adaptive capacity; Climate change; Learning; Manipulation; Path dependency; Resilience.
Ano: 2012
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Adaptive Comanagement in the Venice Lagoon? An Analysis of Current Water and Environmental Management Practices and Prospects for Change Ecology and Society
Munaretto, Stefania; University IUAV of Venice, Faculty of Urban and Regional Planning, Venice, Italy; VU University - Institute for Environmental Studies (IVM), Amsterdam, Netherlands; stefania.munaretto@ivm.vu.nl; Huitema, Dave; VU University - Institute for Environmental Studies (IVM), Amsterdam, Netherlands; dave.huitema@ivm.vu.nl.
Adaptive comanagement (ACM) is often suggested as a way of handling the modern challenges of environmental governance, which include uncertainty and complexity. ACM is a novel combination of the learning dimension of adaptive management and the linkage dimension of comanagement. As has been suggested, there is a need for more insight on enabling policy environments for ACM success and failure. Picking up on this agenda we provide a case study of the world famous Venice lagoon in Italy. We address the following questions: first, to what extent are four institutional prescriptions typically associated with ACM currently practiced in the Venice system? Second, to what extent is learning taking place in the Venice system? Third, how is learning related to the...
Tipo: Peer-Reviewed Reports Palavras-chave: Adaptiveness; Comanagement; Governance; Institutions; Learning; Venice lagoon.
Ano: 2012
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Ambientes virtuais de ensino-aprendizagem. Repositório Alice
AMARAL, S. F. do; SOUZA, M. I. F.; GARBIN, M. C..
Esta coletânea reúne textos produzidos pelos alunos da disciplina "ED216 Educação no Espaço Virtual", oferecida anualmente na pós-graduação em Educação, na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Nessa disciplina são discutidos os principais aspectos teóricos e práticos relacionados a ambientes virtuais de ensino e aprendizagem. Os textos aqui reunidos sintetizam o resultado da dedicação dos alunos, que no decorrer das aulas protagonizaram intensos debates organizados em seminários, culminando na elaboração e apresentação de vários conteúdos educacionais digitais e interativos. A cada ano novos textos serão adicionados ao conteúdo deste livro, gerando uma produção colaborativa e atualizada, centrada no espírito de...
Tipo: Livro científico (ALICE) Palavras-chave: Tecnologia educacional; Ambientes virtuais; Aprendizagem; Ensino; Educação; Learning; Education.
Ano: 2012 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/931735
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
An analytical model of the relationship knowledge, learning, innovation and sustainability. Repositório Alice
CABRAL, J. E. de O.; COSTA, M. da P. B..
2010
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Knowledge; Learning; Innovation; Sustainability.
Ano: 2010 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/880385
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Aprendizagem e disseminação de conhecimento nos colaboratórios das redes de pesquisa da Embrapa. Repositório Alice
TORRES, T. Z.; PEREIRA, N. R.; MAXIMO, F. A..
O objetivo deste artigo é apresentar e discutir uma proposta de modelo conceitual para a criação de Colaboratórios para as redes de pesquisa da Embrapa. Os Colaboratórios são espaços virtuais de aprendizagem que, estruturados sob uma lógica sócio-interacionista e com ferramentas da web 2.0, tendem a potencializar a construção de novos conhecimentos e aprendizagens entre os cientistas das redes de pesquisa, fomentando também a aprendizagem organizacional.
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Aprendizagem; Disseminação de conhecimento; Pesquisa e desenvolvimento; Learning; Knowledge; Research and development.
Ano: 2012 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/946471
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Aprendizagem por observação: perspectivas teóricas e contribuições para o planejamento instrucional - uma revisão. Repositório Alice
BORGES-ANDRADE, J. E..
O presente trabalho inclui uma introdução teórica e uma revisão de estudos experimentais a respeito de aprendizagem por observação. Na introdução, dois enfoques teóricos tradicionais são apresentados e discutidos: o operante e o da aprendizagem social. A tendência mais recente de considerar estas duas interpretações como complementares e não necessariamente incompatíveis e apresentada. Em seguida, algumas aplicações de procedimentos de figuração(3) são descritas. A revisão de pesquisas teve como objetivo investigar dois pressupostos teóricos: 1) a eficácia da utilização de figuração e 2) encontrar apoio experimental para o postulado que afirma que o modelo humano exerce dois papéis na aprendizagem por observação - como instrumento informativo e como fator...
Tipo: Artigo em periódico indexado (ALICE) Palavras-chave: Planejamento instrucional; Contribuicao; Aprendizagem; Observacao; Learning; Observation; Instructional planning.
Ano: 1981 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/86030
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
APRENDIZAJE Y VINCULACIÓN ENTRE UNIVERSIDADES Y SECTORES PRODUCTIVOS AgEcon
Zayas Barreras, Rosa Armida; Lopez Leyva, Santos; Romero Lozoya, Marisol; Mazo Sandoval, Isabel Cristina; Zayas Barreras, Imelda.
The learning and technological change needs of the companies have been modified as well as their relations of entailment with the Institutions of Higher Education with the evolution of the world-wide economy. Another reality have been formed, under the premises of the preparation to harness the factors of regional natural resources and of the environment, as well as the capacity and creativity of the producer like main factors of development. The objective of this research was to analyze the process used for the learning and use of the technological innovation in the enterprises and their position, respect to the entailment for the formation of innovating human resource, looking for the approach between the human resource training institutions and the...
Tipo: Journal Article Palavras-chave: Learning; Entailment; Productive Sectors and Institutions of Higher Education .; Agribusiness.
Ano: 2011 URL: http://purl.umn.edu/99468
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Are There Scientific Criteria for Putting Short-term Conservation Ahead of Learning? No. Ecology and Society
Hinrichsen, Richard A; Hinrichsen Environmental Services; hinrich@seanet.com.
Kai Lee asks "Are there clearly articulated scientific criteria for putting short-term conservation ahead of learning? (That is, are there conservation situations where we know enough not to need to worry about surprises?)" There can be no such scientific criteria, even in the most trivial of circumstances, because it is really a question of societal values. In cases in which societal values favor conservation of an endangered or threatened population, reliable learning is unlikely to be placed ahead of short-term conservation, partly because it is uncertain whether learning will really improve the prospects for population recovery. Given the prevailing societal values and scientific realities surrounding endangered or threatened populations, the question...
Tipo: Peer-Reviewed Reports Palavras-chave: Snake River; Adaptive management; Chinook salmon; Endangered populations; Learning; Scientific criteria; Short-term conservation; Societal values.
Ano: 2000
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Are We Entering an Era of Concatenated Global Crises? Ecology and Society
Biggs, Duan; ARC Centre of Excellence for Coral Reef Studies, James Cook University, Townsville Australia; ancientantwren@gmail.com; Biggs, Reinette (Oonsie); Stockholm Resilience Centre, Stockholm University, Sweden; oonsie.biggs@stockholmresilience.su.se; Dakos, Vasilis; Department of Aquatic Ecology & Water Quality Management, Wageningen University; vasileios.dakos@wur.nl; Scholes, Robert J; CSIR Natural Resources and the Environment, Pretoria, South Africa; BScholes@csir.co.za; Schoon, Michael; School of Human Evolution and Social Change, Arizona State University; Michael.Schoon@asu.edu.
An increase in the frequency and intensity of environmental crises associated with accelerating human-induced global change is of substantial concern to policy makers. The potential impacts, especially on the poor, are exacerbated in an increasingly connected world that enables the emergence of crises that are coupled in time and space. We discuss two factors that can interact to contribute to such an increased concatenation of crises: (1) the increasing strength of global vs. local drivers of change, so that changes become increasingly synchronized; and (2) unprecedented potential for the propagation of crises, and an enhanced risk of management interventions in one region becoming drivers elsewhere, because of increased connectivity. We discuss the...
Tipo: Peer-Reviewed Insight Palavras-chave: Concatenation; Connectivity; Crisis; Disaster; Food price crisis; Governance; Learning; Thresholds.
Ano: 2011
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Autoria na Web 2.0 no contexto da educação e a ética dos hackers. Repositório Alice
SOUZA, M. I. F.; SILVA, L. O.; ARAÚJO, I. C..
RESUMO - Este artigo discute a importância do exercício da autoria em ambiente virtual da Web 2.0, considerando que se trata de fundamento essencial à aprendizagem, no professor e no aluno. Autoria na Web 2.0 é apresentada como estratégia pedagógica para ambientes de aprendizagem virtuais, que se utilizam principalmente de ferramentas como blog, wiki e redes sociais. Embora não sejam determinantes, essas tecnologias digitais são condicionantes para que a aprendizagem e a autoria ocorram. Autoria na Web 2.0, além do estabelecimento de novos aparatos tecnológicos, requer novos modos de produção, nos quais prevaleça a postura ética dos hackers, favorecendo a participação, a colaboração, a liberdade e o compartilhamento.
Tipo: Artigo em periódico indexado (ALICE) Palavras-chave: Autoria; Aprendizagem; Ética dos hackers; Web 2.0; Learning; Intellectual property rights.
Ano: 2011 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/886794
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Caractérisation de l’adaptation comportementale des téléostéens en élevage : plasticité et effets de la domestication ArchiMer
Benhaim, David.
The farming of aquatic animals has started recently in comparison with that of terrestrial species which domestication started 10 500 years ago. Aquaculture is however the fastest growing animal food-production sector. This sector has now to face several challenges threatening its sustainability. Indeed, aquaculture future largely depends upon the reduction of the reliance on feeds based ingredients derived from wild fishery resources, upon a better knowledge of fish domestication process and of the adaptation mechanisms and related welfare potential. The present work aims at a better understanding of the adaptation to farming conditions through a behavioural approach based on the comparison between wild vs. domesticated populations of three species: a...
Tipo: Text Palavras-chave: Adaptation; Plasticité; Domestication; Bien-être; Comportement alimentaire; Activité de nage; Personnalité; Aliment végétal; Labyrinthe; Statut physiologique; Croissance; Aquaculture; Repeuplement; Adaptation; Plasticity; Learning; Domestication; Welfare; Feeding behaviour; Swimming activity; Personality; Plant-based diet; Maze; Physiological status; Growth; Aquaculture; Restocking.
Ano: 2011 URL: http://archimer.ifremer.fr/doc/00078/18926/16515.pdf
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Chlorpheniramine impairs spatial choice learning in telencephalon-ablated fish Biol. Res.
ROMAGUERA,FERNANDA; MATTIOLI,ROSANA.
This work investigated the effect of the Hj receptor blockade in the forebrain of ablated Carassius auratus in a simple stimulus-response learning task using a T-maze test with positive reinforcement. The goldfish were submitted to surgery for removal of both telencephalic lobes five days before beginning the experiment. A T-shaped glass aquarium was employed, with two feeders located at the extremities of the long arm. One of the two feeders was blocked. The experimental triáis were performed in nine consecutive days. Each fish was individually placed in the short arm and confined there for thirty seconds, then it was allowed to swim through the aquarium to search for food for ten minutes (máximum period). Time to find food was analysed in seconds....
Tipo: Journal article Palavras-chave: Histamine; Learning; Teleost fish; Telencephalon.
Ano: 2008 URL: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-97602008000300010
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Colaboratórios e as Redes de Pesquisa da Embrapa: aprendizagem, disseminação e compartilhamento de informações e conhecimentos. Repositório Alice
TORRES, T. Z.; PEREIRA, N. R.; SOUZA, M. I. F.; PINTO, D. M..
Este artigo apresenta e discute uma proposta de modelo conceitual para a criação de Colaboratórios para as redes de pesquisa da Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Embrapa. Os Colaboratórios são espaços virtuais de aprendizagem que potencializam a construção de novos conhecimentos entre os cientistas e promovem soluções sistêmicas para os problemas de pesquisa das redes de pesquisa da Embrapa. Construídos com ferramentas da web 2.0, esses espaços, além de ampliar a cognição humana, porque propulsionam a troca de informações, conhecimentos e experiências, fomentam a aprendizagem individual e organizacional.
Tipo: Artigo em periódico indexado (ALICE) Palavras-chave: Rede de pesquisa da Embrapa; Espaço virtual de aprendizagem; Gestão do conhecimento; Tecnologia da informação; Inovação; Adoção de inovações; Information technology; Communications technology; Innovation adoption; Learning; Knowledge.
Ano: 2014 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/1035565
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Colaboratórios em instituições de PD&I: compartilhamento e disseminação do conhecimento. Repositório Alice
TORRES, T. Z..
Este trabalho, de caráter conceitual, explora a comunicação como um processo imprescindível para a gestão do conhecimento nas instituições de pesquisa, desenvolvimento e inovação tecnológica (PD&I). Apresenta como uma alternativa à criação, compartilhamento e disseminação do conhecimento nestas instituições o ambiente virtual denominado de Colaborátorio, desenvolvido com ferramenta da Web 2.0, caracterizado como um espaço comunicacional que propulsiona entre os cientistas relações dialógicas, interativas, dinâmicas e horizontais favorecedoras da aprendizagem colaborativa e da criação de novos conhecimentos. Conclui que a implementação de espaços virtuais desta natureza nas instituições de PD&I está condicionada tanto à existência de um modelo...
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Disseminação do conhecimento; Colaboratórios; Aprendizagem; Instituições de Pesquisa; Learning; Knowledge; Research institutions.
Ano: 2011 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/913668
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Consequences of gestational diabetes to the brain and behavior of the offspring Anais da ABC (AABC)
SOUSA,RICARDO A.L. DE; TORRES,YASMIN S.; FIGUEIREDO,CLAUDIA P.; PASSOS,GISELLE F.; CLARKE,JULIA R..
ABSTRACT Gestational diabetes mellitus (GD) is a form of insulin resistance triggered during the second/third trimesters of pregnancy in previously normoglycemic women. It is currently estimated that 10% of all pregnancies in the United States show this condition. For many years, the transient nature of GD has led researchers and physicians to assume that long-term consequences were absent. However, GD diagnosis leads to a six-fold increase in the risk of developing type 2 diabetes (T2D) in women and incidence of obesity and T2D is also higher among their infants. Recent and concerning evidences point to detrimental effects of GD on the behavior and cognition of the offspring, which often persist until adolescence or adulthood. Considering that the...
Tipo: Info:eu-repo/semantics/article Palavras-chave: Insulin resistance; Hippocampus; Inflammation; Depression; Learning; Memory; Programing.
Ano: 2018 URL: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0001-37652018000502279
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
ConserveOnline and Fortaleza: Sharing Conservation Success and Failure on the Internet Ecology and Society
Adams, Jonathan; The Nature Conservancy; jadams@tnc.org; Brugger, Carrie; ; cbrugger@tnc.org; Ding, Yi-Lun; ; yding@tnc.org; Flores, Marlon; ; mflores@tnc.org.
ConserveOnline and Fortaleza are Internet libraries of conservation science, practice, and institutional development. Open to anyone with relevant conservation data or experience, these libraries are designed to foster sharing successes and failures across a broad community of conservation practitioners, from academic researchers to conservation organizations to government agencies. The partners in these efforts, who include The Nature Conservancy, the Society for Conservation Biology, and NatureServe, as well as non-governmental organizations in Latin America and the Caribbean, hope to use the strengths of Internet communication to foster organizations that learn and adapt, and to build on the wealth of accumulated experience by providing accessible and...
Tipo: Peer-Reviewed Reports Palavras-chave: Conservation practitioners; ConserveOnline; Fortaleza; Internet; Knowledge sharing; Learning; Library.
Ano: 2002
Registros recuperados: 110
Primeira ... 123456 ... Última
 

Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Embrapa
Todos os direitos reservados, conforme Lei n° 9.610
Política de Privacidade
Área restrita

Embrapa
Parque Estação Biológica - PqEB s/n°
Brasília, DF - Brasil - CEP 70770-901
Fone: (61) 3448-4433 - Fax: (61) 3448-4890 / 3448-4891 SAC: https://www.embrapa.br/fale-conosco

Valid HTML 4.01 Transitional