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RELAÇÕES DE COORDENAÇÃO NA CADEIA PRODUTIVA DOS PRODUTOS MINIMAMENTE PROCESSADOS AgEcon
Hanashiro, Marcelo Mikio; Belik, Walter; Leite, Beatriz Carromeu; Bambini, Martha Delphino; Vian, Carlos Eduardo de Freitas.
Os produtos minimamente processados (PMP) são alimentos práticos e nutritivos e cada vez mais demandados. Sua cadeia produtiva necessita de monitoramento em todos os elos, principalmente quanto à qualidade, sanidade e prazo de validade. Este trabalho analisa as relações de coordenação entre os segmentos de produção agrícola, processamento e distribuição. O texto mostra que os processadores de PMP formam cinco grupos estratégicos, cujas dimensões estratégicas principais são custos, preços, qualidade, liderança tecnológica e canais de distribuição e que compreendem basicamente duas diferentes estruturas de governança (a híbrida e a de mercado); esses processadores têm tamanhos diferentes e atendem a diversos canais de distribuição. Os canais de...
Tipo: Conference Paper or Presentation Palavras-chave: Produtos minimamente processados; Cadeia produtiva; Abastecimento Alimentar. Grupos estratégicos; Certificação; Products minimum processed; Productive chain; Certification; Strategic groups; Agribusiness.
Ano: 2008 URL: http://purl.umn.edu/114111
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Identificacion de grupos estrategicos en el sector hortofruticola espanol AgEcon
Martinez, Marian Garcia; Poole, Nigel D.; del Campo, Francisco; Lopez, David.
RESUMEN: Este artículo ofrece los resultados de un estudio intra-sectorial destinado a identificar la existencia o no de vínculos entre la estrategia empresarial, el estilo de gestión, la estructura organizativa y la actuación en el sector hortofrutícola español utilizando el análisis de grupos estratégicos como instrumento metodológico. Los grupos estratégicos se formaron a partir de dimensiones claves de la orientación estratégica de las empresas. Los resultados obtenidos muestran que los niveles de rentabilidad no difieren de forma sistemática entre los grupos estratégicos obtenidos. La heterogeneidad en la actuación está influenciada por una alineación entre la cultura empresarial y la estructura organizativa. Una tendencia hacia una mayor...
Tipo: Journal Article Palavras-chave: Strategic groups; Business performance; Management styles; Spain; Fresh fruits and vegetables; Crop Production/Industries; L26; L20.
Ano: 2002 URL: http://purl.umn.edu/28751
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Analysing Linkages between Strategy, Performance, Management Structure and Culture in the Spanish Fresh Produce Industry AgEcon
Martinez, Marian Garcia; Poole, Nigel D..
This article reports the results of an industry-level study that seeks to identify empirical regularities between firm strategy, management style, organisational structure and performance in the Spanish fresh fruit and vegetable (fresh produce) industry using strategic group analysis. Groups were formed from key dimensions reflecting firms' strategic orientations. Performance levels did not differ systematically between strategic groups, but performance was found to be influenced by the alignment between entrepreneurial culture and organisational structure. A move towards greater flexibility and/or adopting an entrepreneurial style are both likely to contribute to an improvement in the overall performance of the firm.
Tipo: Journal Article Palavras-chave: Strategic groups; Business strategy; Management structure; Fresh; Agribusiness; Crop Production/Industries.
Ano: 2004 URL: http://purl.umn.edu/8130
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Patterns of competition and strategic groups in the special cheese industry in Brazil AgEcon
Rezende, Daniel Carvalho de; Castro, Cleber Carvalho de.
The aim of this study is to identify the competition pattern in the Brazilian special cheese industry, and the strategic groups of this market. Based mainly on the Industrial Organization Theory, a qualitative study was conducted, supported by primary and secondary data. The primary data were obtained through interviews with six managers of Brazilian special cheese companies, and the secondary data were obtained from websites, company documents and specialized publications. The results point to the increasing importance of the price variable, related to market growth in recent years, which attracted companies with more effective production and logistics structures. Based on the characteristics and strategies of companies, four strategic groups were...
Tipo: Journal Article Palavras-chave: Fine cheese; Industrial organization; Strategic groups; Agribusiness; Agricultural Finance; Industrial Organization.
Ano: 2009 URL: http://purl.umn.edu/62143
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