Sabiia Seb
PortuguêsEspañolEnglish
Embrapa
        Busca avançada

Botão Atualizar


Botão Atualizar

Ordenar por: RelevânciaAutorTítuloAnoImprime registros no formato resumido
Registros recuperados: 30
Primeira ... 12 ... Última
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
A bacia hidrográfica como unidade de estudo no desenvolvimento de um projeto de educação ambiental em uma escola pública de São Carlos, SP. Repositório Alice
GIOVANNI, D.; COSTA, P. C.; OLIVEIRA, G. G. G.; PRIMAVESI, H. T.; ROCHA FILHO, O..
0 presente trabalho objetivou introduzir em uma Escola da Rede Pública Estadual a discussão de temas ambientais inseridos em Educação Ambiental, incluindo aspectos dos corpos d'agua, poluição, relevo, fauna e flora. A unidade de estudo foi a Microbacia Hidrográfica do Córrego Lazarini, situada na Cidade de São Carlos, área de domínio da Escola Estadual "Professor José Juliano Neto", onde as condições locais apresentam-se ecologicamente alteradas, já com acentuada degradado do solo e poluição dos cursos d'agua, merecendo atenção das autoridades municipais. Na delimitação desta área foi utilizada uma Carta Temática sobre Uso e Ocupação do Solo, Altimetria e Hidrografia, com escala de 1:10.000. Foi possível localizar os bairros, as nascentes que pertencem a...
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Educação ambiental; Poluição; Bacia hidrográfica; Escola pública; Environmental education; Water poluition; River watershed; State school.
Ano: 2000 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/44720
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
A Study of the Impact of Ecotourism on Environmental Education and Conservation: The case of Turtle Watching at an Australian Site AgEcon
Tisdell, Clement A.; Wilson, Clevo.
The importance of environmental education as a component of ecotourism is highlighted. The extent of environmental education and its impact on attitudes to conservation of sea turtles and actions by ecotourists to support such conservation as a result of their visits to Mon Repos Conservation Park (Queensland), an important marine turtle rookery, is examined. To do this, results from 519 usable survey forms completed by ecotourists are analysed. It is found that a considerable amount of environmental education is obtained by visitors and that this has positive and statistically significant impacts on their desire to protect sea turtles and their intended actions to do so. The importance of the interaction of tourists with wildlife as a contributor to...
Tipo: Working or Discussion Paper Palavras-chave: Ecotourism; Environmental education; Sea turtles; Sustainable tourism; Wildlife conservation; Environmental Economics and Policy.
Ano: 2000 URL: http://purl.umn.edu/48365
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Água sempre presente na vida. Infoteca-e
QUEIROZ, J. F. de; PESSOA, M. C. P. Y..
Um planeta que é pura água; A água em movimento - o ciclo; A água no corpo humano; A água nos alimentos; A água na limpeza e higiene; A qualidade da água e a saúde do Homem; O papel das plantas na conservação da água; Fito: o amigo da água; A água, a urbanização e o lixo; O papel socioeconômico e cultural da água; A água na obtenção de energia; A água e a produção de alimentos no campo; O que fazer para conservar a água; Sites consultados; Poesias; Jogo no tema água.
Tipo: Livro técnico (INFOTECA-E) Palavras-chave: Cartilha; Environment; Environmental education; Literatura infanto juvenil; Literatura Infanto-Juvenil; Lixo; Qualidade; Urbanização; Water; Água; Brasil; Ciclo da água; Conservação da água; Educação ambiental; Energia; Meio Ambiente; Recursos Hídricos.
Ano: 2003 URL: http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/infoteca/handle/doc/1045634
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Application of automated bioacoustic identification in environmental education and assessment Anais da ABC (AABC)
Oba,Teruyo.
Developments in electronics and computer science have led to the introduction of an automated bioacoustic identification device used to resolve commonly encountered problems in the identification of animal species in the field. This technology aids our auditory observations, and also improves the quality of biological surveys and environmental monitoring. In this paper the future roles and possibilities of bioacoustics are discussed, providing some examples from the realm of environmental education and monitoring that focus on the use of nature sounds.
Tipo: Info:eu-repo/semantics/article Palavras-chave: Automated species identification; Bioacoustics; Environmental education; Monitoring environment; Sound map.
Ano: 2004 URL: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0001-37652004000200039
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Chemical waste risk reduction and environmental impact generated by laboratory activities in research and teaching institutions BJPS
Nascimento,Elizabeth de Souza; Tenuta Filho,Alfredo.
The environmental impact caused by teaching and research with regard to chemical waste is of increasing concern, and attempts to solve the issue are being made. Education and research-related institutions, in most laboratory and non-laboratory activities, contribute to the generation of small quantities of waste, many of them highly toxic. Of this waste, some is listed by government agencies who are concerned about environmental pollution: disposal of acids, metals, solvents, chemicals and toxicity of selected products of synthesis, whose toxicity is often unknown. This article presents an assessment of the problem and identifies possible solutions, indicating pertinent laws, directives and guidelines; examples of institutions that have implemented...
Tipo: Info:eu-repo/semantics/article Palavras-chave: Laboratory chemical waste/management in universities; Environmental safety; Environmental education.
Ano: 2010 URL: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-82502010000200004
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Construção e socialização do conhecimento em agrofloresta: a experiência pedagógica de dia de campo na Embrapa Meio Ambiente. Repositório Alice
CAMARERO, N. P.; OLIVEIRA, A. C. da S.; RAMOS FILHO, L. O.; QUEIROGA, J. L. de; NEVES, M. C..
Resumo: O presente relato apresenta a experiência de um ?Dia de Campo? promovido pela equipe de Agroecologia da Embrapa Meio Ambiente no dia 16 de agosto de 2018, dirigido a estudantes universitários e técnicos. O objetivo do evento foi expor os trabalhos desenvolvidos na área experimental denominada ?Sítio Agroecológico? e promover uma atividade prática de diversos manejos no sistema agroflorestal (SAF). O evento contou com um primeiro momento de apresentações sobre as pesquisas desenvolvidas no sítio, seguido de atividades práticas em parcelas de SAF e finalizado por um circuito de visita pela área passando por seis diferentes tecnologias de agrofloresta. O dia de campo se mostrou uma importante ferramenta na construção e socialização do conhecimento...
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Agroecologia; Sistemas Agroflorestais; Extension; Agroforestry systems; Agrossilvicultura; Extensão rural; Educação ambiental; Agroecology; Environmental education; Agroforestry; Extension education; Agroecology; Environmental education.
Ano: 2018 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/alice/handle/doc/1106644
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Divulgação científica e educação ambiental: o Programa Embrapa & Escola na Embrapa Pantanal. Repositório Alice
FREITAS, G. O. de; GUTIERREZ, R.; TOMAS, W. M..
A educação é vista como um importante processo de humanização e uma importante ferramenta impulsionadora de transformação social. Ela tem o objetivo de abrir portas para que as pessoas compreendam o mundo, transformando e desenvolvendo-se como parte de uma sociedade 'humana mais humanizada', sendo considerada uma peça importante para o progresso individual e social. Para alguns, a educação relaciona-se apenas às instituições de ensino (escolas e universidades); para outros, a educação está relacionada ao nível de civilidade e socialização do indivíduo, ou seja: sua capacidade de atuar no meio em que está inserido. A educação ambiental é direcionada à forma com que o indivíduo se relaciona com o meio.
Tipo: Resumo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Educação Ambiental; Escola; School children; Environmental education.
Ano: 2018 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/alice/handle/doc/1100928
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Educação ambiental como instrumento no processo de gestão ambiental na Embrapa Cerrados: um diagnóstico. Infoteca-e
FERREIRA, E. A. B.; MIRANDA, Z. de J. G.; SOUSA-SILVA, J. C.; SOUSA, E. dos S.; OLIVEIRA-FILHO, E. C.; AQUINO, F. de G.; TUPINAMBÁ, D. D..
2008
Tipo: Boletim de Pesquisa e Desenvolvimento (INFOTECA-E) Palavras-chave: Meio ambiente; Educação ambiental; Environment; Environmental education.
Ano: 2008 URL: http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/handle/doc/571881
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
EEA: Espaço de Educação Ambiental. Infoteca-e
Estrutura do espaço de educação ambiental. Atividades desenvolvidas no EEA: trilha ecológica interpretativa; história ambiental.
Tipo: Fôlder / Folheto / Cartilha (INFOTECA-E) Palavras-chave: Meio ambiente; Proteção ambiental; Preservação da natureza; Eduação ambiental; Environmental education.
Ano: 2011 URL: http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/handle/doc/898059
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
EEA - Espaço de Educação Ambiental: brincando e aprendendo com a natureza. Infoteca-e
2011
Tipo: Fôlder / Folheto / Cartilha (INFOTECA-E) Palavras-chave: Educação ambiental; Meio ambiente; Environmental education.
Ano: 2011 URL: http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/handle/doc/898061
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Effectiveness of signboard installation at a zoo through cooperation with a university, with a focus on a wild animal,Pteromys volans orii, living in Tokachi, Hokkaido OAK
竹口, 琴葉; 杉本, 美紀; 藤井, 奈月; 柚原, 和敏; 柳川, 久.
 日本の動物園は,動物の保全に対する意識と姿勢を養うための教育を強調している.動物園は郷土の動物を通じて動物とのつながりを感じられる場として重要だが,大型の国外産動物が注目されることが多く,郷土の動物の知識や価値が伝え継がれていない.一方,動物園が与える情報の量や質は,来園者の動物に関する知識と保全に対する態度に影響を与える.これを踏まえ,来園者の関心を引く解説板を動物の知見を有する大学が協力して作製することで,動物園の環境教育をより効果的にすると考えられる.帯広畜産大学では郷土の動物「エゾモモンガ」について様々な研究がなされており,多くの知見を有している.そこで本研究では,①大学の持つこれまでの知見を基にエゾモモンガを題材とした解説板を作製・設置し,アンケート調査により解説板設置の効果を検証すること,②結果から,今後の環境教育のあり方について提言することを目的とした.調査の結果,来園者の年代や来園回数,エゾモモンガに対する認知の有無は解説板を見たかどうかに影響しておらず,解説板を見たかどうかが来園者の知識の有無に差をもたらさなかった.一方,男性やエゾモモンガが好きな来園者ほど解説板を見ていたこと,解説板を見た来園者の方が保全に対する意識が高いことが明らかとなった.今後は動物園と大学が連携し,さらなる環境教育の改善と郷土の動物に関する知識の提供を行なうことで,来園者の動物に関する知識の増大と保全に対する意識の向上に寄与できるだろう.
Palavras-chave: 動物園; 大学の連携; 環境教育; エゾモモンガ; アンケート調査; Environmental education; Pteromys volans; Questionnaire survey; University collaboration; Zoo.
Ano: 2017 URL: http://ir.obihiro.ac.jp/dspace/handle/10322/4560
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Endomicorrizas conhecer para preservar:uma proposta de trabalho na educação ambiental. Repositório Alice
SANTOS, V. R. dos; VIANA, T. V.; BARRETO, M. B. de B.; SOUZA, F. A. de.
2013
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Micorriza; Mycorrhizae; Endomycorrhizae; Environmental education.
Ano: 2013 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/976983
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Environmental education praxis toward a natural conservation area BJB
SANTOS,J. E. dos; SATO,M.; PIRES,J. S. R.; MAROTI,P. S..
A non-formal Environmental Education (EE) Program has been implemented in the natural conservation area (Ecological Station of Jataí, Luiz Antônio, São Paulo State), through (EE) paradigms, which consider the objectives of education about, in and for the environment within cultural and natural perspectives. The aim of this Program is to support information and scientific knowledge to provide opportunities to the local population to be aware of environmental impacts and risks resulting from the soil use that threaten the environmental quality and the biodiversity of the Ecological Station of Jataí. The Program understands that the promotion of community empowerment could bring the sense of participation and the directives to management for decision-making...
Tipo: Info:eu-repo/semantics/article Palavras-chave: Environmental education; Natural conservation area; Local sustainability.
Ano: 2000 URL: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71082000000300001
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Environmental Mechanism Designs in a New Order of Regulatory Capitalism AgEcon
Mullen, Jeffrey D.; Centner, Terence J.; Wetzstein, Michael E..
Complexity of environmental programs is most apparent with information asymmetries, making the design of efficient mechanisms particularly challenging. As developed theoretically in this paper, a new regulatory capitalism paradigm mating voluntary agreements with environmental education can produce outcomes at least as efficient as voluntary agreements alone. Such a design exploits a key difference between voluntary agreements versus educational programs in terms of their impact on agents' incentive compatibilities. Specifically, in a principal-agent model, voluntary agreements are associated with an incentive-compatibility constraint, whereas educational programs are not. The efficient bundle will likely consist of a set of education programs and...
Tipo: Conference Paper or Presentation Palavras-chave: Command and control; Environmental education; Environmental policy; Voluntary agreements; Environmental Economics and Policy.
Ano: 2007 URL: http://purl.umn.edu/9357
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Environmental perception of fishermen: use and conservation of fisheries resources Biota Neotropica
Cantanhêde,Lorrane Gabrielle; Pereira,Luane Raisa de Moraes; Veras,Polliana Farias; Silva,Wallacy Borges Teixeira; Carvalho-Neta,Raimunda Nonata Fortes; Almeida,Zafira da Silva de.
Abstract: The principal aim was to assess the environmental perception of the fishermen, and implement educational activities, on an island in Brazil. Twelve people between the ages of 23 and 63 were interviewed, of whom 75% were male, and 58.33% did not complete their elementary education. Regarding social benefits, 33.33% receive a family allowance and 16.66% receive the so-called 'green allowance' (financial assistance to extremely poor families who live in areas of environmental preservation). Fishing remains the main economic activity (58.73%). The most common types of fishing gear are the 'zangarias' (41.66%) and 'muruadas' (41.66%), used to catch white shrimp (Litopenaeus schmitti), the main resource traded on the island (83.33%). All those...
Tipo: Info:eu-repo/semantics/article Palavras-chave: Fishery community; Environmental education; Neotropical Region; Marine environments.
Ano: 2018 URL: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1676-06032018000400202
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Erosão do solo e sustentabilidade ambiental para o ensino fundamental. Repositório Alice
TÔSTO, K. L.; TOSTO, S. G.; PEREIRA, L. C..
Este trabalho foi desenvolvido com alunos da 6ª série do ensino fundamental no Município de Niterói, RJ. Em classe de aula foram construído 3 modelos práticos de baixo custo, envolvendo a conservação dos solos, água e problemas de degradação, sendo em seguida demonstrado os efeitos dos mesmos. De ordem geral o trabalho procurou associar e avaliar o aprendizado dos alunos com esses modelos Especificamente procurou-se: (i) avaliar os conhecimentos prévios por meio de questionário dos alunos do ensino fundamental sobre os solos, sua importância e processos envolvidos na sua degradação; (ii) construir um modelo prático que permita a análise da degradação do solo decorrente de processos erosivos; e (iii) reavaliar por meio de um questionário, o grau de...
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Degradação ambiental; Preservação ambiental; Práticas de conservação; Meio ambiente; Preservação da natureza; Erosão do solo; Educação ambiental; Environmental education; Environmental protection.
Ano: 2011 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/919569
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Feeding habits and people’s perception of the Barn Owl ( Tyto alba tuidara , J.E.Gray 1829) in urban settings of Southern Chile: Implications for conservation Gayana
Godoy-Güinao,Javier; Díaz,Iván A.; Llanos-Pineda,Manuel; Alò,Dominique.
ABSTRACT People’s perception on birds of prey is heavily influenced by its intrinsic value, utility, myths and superstitions. In particular, negative perceptions may encourage poaching and persecution of these birds, affecting their conservation status. One nocturnal raptor species widely distributed across the world is the Barn Owl (Tyto alba, Tytonidae). In Chile, this species has been recorded and studied exclusively in rural and sub-urban areas. However, in the city of Valdivia Barn owls exist within the city boundaries. In this study we documented the feeding habits of Barn owls nesting in urban settings of Valdivia, and we analyze the opinions of local neighbors toward the owls. To characterize the diet of owls, we collected all pellets...
Tipo: Journal article Palavras-chave: Environmental education; Oligoryzomys longicaudatus; Raptors; Urban ecology; Urban wildlife.
Ano: 2017 URL: http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-65382017000100009
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Geotecnologia na educação ambiental: a diversidade da vegetação do Pantanal brasileiro. Repositório Alice
ABDON, M. de M.; SILVA, J. dos S. V. da; SALES, G. M. M. de..
Este trabalho foi organizado com o objetivo de dar suporte a pesquisas ambientais na região do Pantanal e ser utilizado como material didático. O Pantanal brasileiro está inserido na Bacia do Alto rio Paraguai (BAP) e ocupa uma área de 138.183 km2. Essa região é carente de informações devido a grande dificuldade de realização de trabalhos de campo provocada pela ocorrência de ciclos periódicos de inundação. Desenvolvido em forma de multimídia esse trabalho reúne 575 fotografias organizadas em capítulos segundo as sub-regiões do Pantanal brasileiro. Para a estruturação das informações foi utilizado o software Macromedia Flash Professional 8. Cada capítulo descreve as principais características ambientais de cada sub-região do Pantanal brasileiro tais como...
Tipo: Artigo em anais de congresso (ALICE) Palavras-chave: Geotecnologia; Pantanal; Meio ambiente; Educação ambiental; Vegetação; Vegetation; Environmental education.
Ano: 2007 URL: http://www.alice.cnptia.embrapa.br/handle/doc/17798
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Gestão ambiental na Embrapa Cerrados: guia de termos e siglas. Infoteca-e
OLIVEIRA FILHO, E. C.; AQUINO, F. de G.; SOUSA, E. dos S. de; PARRON, L. M..
ABSTRACT: The Brazilian Agricultural Research Corporation (Embrapa), since 2004, has been stimulating its Decentralized Units to implement the internal process of environmental management. In Embrapa Cerrados this process is in course since 2006, with approval of the Project Environmental Management in Embrapa Cerrados: A Proposition to Implementation of Corporative Processes in the Unit. According with the scope of the action plan in environmental education, the aim of this guide is to integrate and to institutionalize the main terms and acronyms used in the execution and in the development of the project, elucidating and providing information for all employee and collaborator, seeking more participation and involvement in the process of environmental...
Tipo: Documentos (INFOTECA-E) Palavras-chave: Educação ambiental; Meio ambiente; Legislação; Resíduo; Environmental education; Environments; Legislation; Residues.
Ano: 2007 URL: http://www.infoteca.cnptia.embrapa.br/handle/doc/570883
Imagem não selecionada

Imprime registro no formato completo
Influences of Knowledge of Wildlife Species on Patterns of Willingness to pay for their Conservation AgEcon
Tisdell, Clement A..
Examines the influence of respondents’ knowledge of wildlife species on their willingness to pay for conservation of the individual species. It does so by using data generated by surveys of 204 individuals who participated in a structured experiment in which their knowledge of a selected set of wildlife species was increased. The species selected were Australian ones, mostly but not entirely, tropical ones. The species were divided into three taxa for the experiment; reptiles, mammals and birds. Each set of species in the taxa included some species expected to be poorly known initially and some anticipated to be well known. Respondents rated their knowledge of each species on a Likert scale, and changes in their average allocation of funds for the...
Tipo: Working or Discussion Paper Palavras-chave: Australia; Contingent valuation; Environmental education; Environmental valuation; Knowledge; Wildlife conservation.; Environmental Economics and Policy.
Ano: 2003 URL: http://purl.umn.edu/48972
Registros recuperados: 30
Primeira ... 12 ... Última
 

Empresa Brasileira de Pesquisa Agropecuária - Embrapa
Todos os direitos reservados, conforme Lei n° 9.610
Política de Privacidade
Área restrita

Embrapa
Parque Estação Biológica - PqEB s/n°
Brasília, DF - Brasil - CEP 70770-901
Fone: (61) 3448-4433 - Fax: (61) 3448-4890 / 3448-4891 SAC: https://www.embrapa.br/fale-conosco

Valid HTML 4.01 Transitional